2013. június 3., hétfő

Ma is kísérletezünk?

Ma is, de nem minden nap. S ezt nem a nagylányom kérdezi, aki elvan egy jó könyvvel, hanem a kisfiam. S a kisebbik lányom megtoldja, hogy érdekes legyen!

Annak idején nem láttam egyetlen kísérletet sem a kémia órákon. Na de aztán évekig kísérletek között dolgoztam a kórházi laborban. :) Mégis úgy érzem segítségre van szükségem az itthoni kísérletezgetéshez és a kémiát is át kell néznem. Hétköznapi, érthető és érdekes dolgokkal lehet a gyermekek érdeklődését felkelteni, ébren tartani, akik amúgy nagyon kíváncsiak.

Szóval segítségül kézbe vettem "A kémia titkai"-t.
Pénteken rézpénzt festettünk zöldre.
Egy tányérba ecetes ruhát tettünk, rá két rézpénzt és lefedtük, hogy ne zavarjon az ecet szaga. Pár óra múlva azt láttuk, hogy a pénz megzöldült, patinás lett.


Az ecetsav reakcióba lép a rézzel a szabad levegőn és ilyen zöld patina keletkezik, ami réz-hidroxid és réz-karbonát keveréke.
Kisfiam kérte, hogy legyen a pénz újra tiszta.
Ezért szombaton ezzel próbálkoztunk.
Csak egy fél citromot szántam erre a kísérletre (kellett volna egy egész). Tehát kicsavartuk egy fél citrom levét.


Egy pohárba tettük és beledobtuk a patinás érméket.


Pár perc múlva volt patina, nincs patina. Mivel az egyik érme nem lett olyan szép, mint új korában, gondolom, hogy szükség lett volna egy egész citrom levére.


Aztán egymás mellé tettünk két érmét, egyik a pénztárcámból, a másik pedig az amit a citromléből vettünk ki.


Törhetem a fejem újabb kísérleteken, mert vasárnap is megkérdezték, hogy mit kísérletezünk. De a vasárnap pihenő nap.

4 megjegyzés:

  1. "pénzmosást" végeztetek? :)

    VálaszTörlés
  2. Én olyan kísérletet szoktam végezni, hogy megpróbálok egyszerre helyt állni, mint anya, feleség, tanárnő, takarítónő, szakácsnő, munkásnő stb. :)
    De ezek, amiket Ti bemutattok, olyan érdekesek, hogy a nyáron mi is belevágunk valamibe.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A te kísérleted a legnehezebb. Jó, hogy minden nap újra lehet és kell kezdeni.

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...